مصرف‌کنندگان راضی، مرغداران ناراضی | در بازار مرغ چه خبر است؟

مصرف‌کنندگان راضی، مرغداران ناراضی | در بازار مرغ چه خبر است؟

به گزارش همشهری آنلاین، قیمت مرغ در بازار از ابتدای سال جاری روند کاهشی داشته و در حال حاضر به پایین‌تر از میانگین نرخ مصوب رسیده است. علیرضا پیمان‌

به گزارش همشهری آنلاین، قیمت مرغ در بازار از ابتدای سال جاری روند کاهشی داشته و در حال حاضر به پایین‌تر از میانگین نرخ مصوب رسیده است.

علیرضا پیمان‌پاک قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی پیش‌تر در گفت‌وگو با همشهری از برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای افزایش تولید مرغ،‌ از طریق زنجیره‌سازی خبر داده بود تا مرغداران به خصوص مرغداران خرد یا متوسط نگران تامین نهاده موردنیاز یا تامین جوجه یک‌روزه‌ خود نباشند؛ به این ترتیب بازار مرغ به ثباتی پایدار می‌رسد و هر از گاهی مصرف‌کنندگان با افزایش قیمت مواجه نمی‌شوند. در عین حال تولیدکنندگان هم به ثبات مد نظر خود در بخش تولید می‌رسند. اگر چه به نظر می‌رسد که اهداف این وزارتخانه در کنترل بازار مرغ به ثمر نشسته است و حالا مصرف‌کنندگان از شرایط فعلی و قیمت ها راضی‌ هستند اما با توجه به افزایش تولید مرغ و پیشی گرفتن تولید از نیاز بازار، تولیدکنندگان انتظار دارند که مسئولان سریع‌تر مرغ مازاد را خریداری کرده یا حداقل راه صادرات را باز کنند تا مرغداران ورشکست نشوند.

در حالی که اسفندماه سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد قیمت هر کیلوگرم خرید حمایتی مرغ زنده درب واحدهای مرغداری ۵۸ هزار تومان تعیین شده است، در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ زنده با ۱۰ هزار تومان کاهش به ۴۸ هزار تومان رسیده و البته قیمت مرغ گرم هم در بازار کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در مورد قیمت روز مرغ گرم در بازار به همشهری می‌گوید: در حال حاضر قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب رسیده است و در حالی که میانگین قیمت مصوب مرغ تا سقف ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان است الان زیر این قیمت به فروش می‌رود.

مهدی یوسف‌خانی با بیان اینکه مازاد تولید مرغ داریم، می‌افزاید: فراوانی تولید باعث شده است قیمت‌ها کاهش پیدا کند و این برای مصرف‌کننده خوشایند است اما تولیدکننده از این شرایط متضرر است.

مرغداران متضرر شده‌اند

تعداد جوجه‌ریزی مرغ گوشتی در کشور از اواخر سال گذشته روند افزایشی گرفت به طوری که به اذعان فعالین این صنعت، جوجه‌ریزی‌های اخیر در تاریخ تولید مرغ در کشور بی‌سابقه بوده است. در آذرماه سال گذشته ۱۴۴ میلیون قطعه مرغ تولید شد، این میزان در ماه‌های دی، بهمن و اسفند به حدود ۱۵۰ میلیون قطعه رسید. در ماه فروردین امسال هم رقمی حدود ۱۳۷ تا ۱۳۸ میلیون قطعه مرغ در کشور تولید شد و با این میزان تولید در حال حاضر هیچ کمبودی در عرضه مرغ در بازار وجود ندارد.

برای اینکه فراوانی تولید به ضرر مرغداران تمام نشود، مرغداران خواستار ورود شرکت پشتیبانی امور دام کشور شدند تا ذخایر خود را از محل تولید داخلی فراهم کند و شرایط صادرات مرغ هم فراهم شود. در همین زمینه، شرکت پشتیبانی امور دام کشور اعلام کرد که مرغ مازاد از مرغداران خریداری می‌شود. حسین شیرزاد مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور چند روز پیش در صحبت با خبرگزاری‌ها عنوان کرد که خرید گوشت مرغ بدون هیچ محدودیتی از مرغداران ادامه دارد.

شیرزاد با اشاره به اینکه همکاران استانی با تمام قدرت مشغول جمع‌آوری مرغ مازاد هستند، گفت: در حال حاضر در نیمی از استان‌های کشور ظرفیت‌های خرید را افزایش داده‌ایم چنانکه عمده کشتارگاه‌ها با شرکت پشتیبانی‌اموردام همکاری می‌کنند و تقریبا ۹۵ درصد تونل‌های انجماد کشور در اجاره ما هستند. اما به رغم صحبت‌های مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور، دبیر کانون پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی می‌گوید روند خرید مرغ از مرغداران هنوز کُند پیش می‌رود.

بیشتر بخوانید:

جوجه یک روزه گران شد؟ | فروش جوجه با این قیمت ها تخلف است مرغ‌های ۴ کیلویی روی دست مرغداران مانده!

پرویز فروغی با بیان اینکه در حال حاضر میزان تولید مرغ به ۱۴۵ تا ۱۵۰ میلیون قطعه در ماه رسیده است، می‌افزاید: از مدت‌ها قبل وزارت جهاد کشاورزی تاکید داشت که میزان تولید باید افزایش یابد و به ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون قطعه در ماه برسد. بعد از این صحبت‌ها مرغداران پای کار آمدند اما از همان زمان ما در مورد مازاد مرغ در بازار هشدارهای لازم را دادیم که در جواب نگرانی‌های ما عنوان شد هماهنگی‌های لازم با شرکت پشتیبانی‌اموردام انجام شده است و در صورت وجود مرغ مازاد، این مرغ از مرغداران خریداری و ذخیره یا صادر می‌شود.

فروغی با اشاره به فراوانی مرغ در کشور می‌گوید: با توجه به جوجه‌ریزی‌های انجام شده، باید ماهانه حدود ۳۰ هزار تن مرغ مازاد از سطح بازار جمع‌آوری شود، اما این کار هنوز عملی نشده و تاخیر در این امر سبب شده است وزن مرغ‌ها در سالن‌های مرغداری به مرز ۴ کیلو برسند.

دبیر کانون پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور با انتقاد از کُندی روند خرید مرغ از مرغداران می‌گوید: شرکت پشتیبانی امور دام برای خرید مرغ از مرغداران شرط تعیین کرد که مرغ زنده خریداری نمی‌کند و مرغداران باید مرغ را به کشتارگاه بدهند و بعد از آنکه مرغ کشتار و بسته‌بندی شد آن را از مرغداران خریداری می‌کند در حالی که این رویه چندین روز طول می‌کشد و در این فاصله وزن مرغ از ۴ کیلو هم بالاتر می‌رود و روی دست مرغدار می‌ماند.

برنامه‌ریزی برای تداوم صادرات

دبیر کانون پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور با بیان اینکه متاسفانه صادرات مرغ هم مقطعی است، می‌گوید: با وجود تولیدات بسیار خوب، متاسفانه هیچ برنامه مدونی برای صادرات وجود ندارد و تنها در مقطعی شاهد صادرات مرغ به عراق بودیم و این روند ادامه نیافت در حالی که کشوری مانند ترکیه مرغ منجمد خود را به راحتی به کشوری مانند عراق صادر می‌کند البته در زمینه صادرات زمزمه‌هایی مطرح است که ما امیدواریم هر چه زودتر محقق شود.

فروغی با بیان اینکه تقاضا برای خرید مرغ از سوی مردم هم کاهش یافته است، عنوان می‌کند: همه این عوامل سبب شده است مرغ روی دست مرغداران بماند و در حالی که نرخ مصوب مرغ زنده درب مرغداری ۵۸ هزار تومان عنوان شده است این روزها تا ۴۸ هزار تومان کاهش یابد که ادامه این وضعیت سبب می‌شود خیلی از مرغداران ورشکست شوند و از چرخه تولید خارج شوند.